Dieta w przypadku otyłości brzusznej u mężczyzn

Zbyt duży brzuch u mężczyzny, często nazywany „mięśniem piwnym” jest problemem często bagatelizowanym i traktowanym z lekkim przymrużeniem oka. Niestety konsekwencje tej choroby są bardzo poważne i mogą doprowadzić do powstania wielu groźnych problemów zdrowotnych np. do znacznego wzrostu ciśnienia krwi, wysokiego stężenia złego cholesterolu LDL, powstania Miażdżycy czy wzrostu poziomu trójglicerydów.

Co jest powodem powstania otyłości brzusznej u mężczyzn i jaką dietę stosować, aby pozbyć się problemu?

Przyczyny powstawania otyłości brzusznej

Otyłość brzuszna u mężczyzn może posiadać dwa podłoża. Jednym z nich jest występowanie zaburzeń hormonalnych, które powodują stopniowy spadek poziomu testosteronu we krwi. Wskutek tego procesu organizm mężczyzny rozpoczyna regularne gromadzenie tłuszczu w trzewiach. Jednak najczęstszym powodem otyłości tego typu są złe nawyki żywieniowe i nieodpowiedni styl życia (panowie jedzą dużo, tłusto, spożywają szybkie posiłki i są mało aktywni).

Otyłość brzuszna i jej skutki

Ze względu na spadek testosteronu organizm męski gromadzi tłuszcz nie tylko w trzewiach, ale też w innych narządach wewnętrznych (trzustce, nerkach, jelitach). Powstałe zaburzenia metabolizmu doprowadzają często do wzrostu oporności na insulinę, co z kolei prowadzi do powstania stanu przedcukrzycowego, a następnie do rozwinięcia się cukrzycy typu 2giego.

Nadmiar odkładanych tłuszczów może być przyczyną powstania wielu problemów zdrowotnych:

– wzrost ciśnienia tętniczego
– zwiększenie stężenia złego cholesterolu LDL
– wzrost stężenia trójglicerydów (lipidów)
– miażdżyca
– nadciśnienie tętnicze
– zburzenie gospodarki węglowodanowej

Otyłość u mężczyzn- ile mierzy prawidłowa talia mężczyzny?

Najprostszą metodą oceny prawidłowości sylwetki jest zmierzenie obwodu w pasie. Jeśli wynosi on 102 cm lub więcej- konieczna jest natychmiastowa zmiana trybu życia i wprowadzenie odpowiedniej diety. Jeśli pas mierzy 94-102 cm, jest to ostatnie ostrzeżenie przed doprowadzeniem się do powstania otyłości brzusznej.

Prawidłowy obwód pasa mężczyzny nie może przekraczać 90 cm.

Warto zadbać również o regularne przeprowadzanie pomiaru ciśnienia tętniczego. Jeśli mężczyzna zmaga się z problemem otyłości brzusznej, a jego wartość ciśnienia wynosi lub przekracza 140/90 mm Hg- niezbędne jest zgłoszenie się do lekarza w celu przeprowadzenia specjalistycznego leczenia.

Rozmieszczenie tkanki tłuszczowej można sprawdzić także wykonując dzielenie obwodu pasa przez obwód bioder. Jeśli wartość wynosi więcej niż 1,0 u mężczyzny i 0,85 u kobiety świadczy to o powstaniu otyłości brzusznej.

Niektóre osoby w celu sprawdzenia prawidłowości swojej wagi wykonują obliczenie wskaźnika BMI. Niestety takie działanie jest mało istotne w określeniu otyłości brzusznej (bowiem nie dostarcza informacji o lokalizacji tkanki tłuszczowej). Istnieje prawdopodobieństwo, że osoba będzie posiadała zbyt wysoką wagę, ale wartość obwodu pasa będzie prawidłowa. Zdarza się również, że wskaźnik BMI jest zgodny z normą, a mimo to występuje otyłość brzuszna.

Otyłość brzuszna- zmiana diety

Bez zmiany dotychczasowej diety niemożliwe jest zwalczenie powstałej otyłości brzusznej. Reguły, których powinna przestrzegać chora osoba to:

1) Każdy dzień należy zacząć od zjedzenia pełnowartościowego śniadanie, które dostarczy odpowiedniej ilości energii
2) W pracy ważne jest zjedzenie obiadu składającego się z dużej porcji warzyw, chudego mięsa i kaszy lub ryżu
3) Niezbędne jest całkowite ograniczenie spożywania słodyczy, słonych i wysokokalorycznych przekąsek, słodkich napojów gazowanych, tłustych mięs, produktów wysokoprzetworzonych, żywności gotowej (np. gotowe obiady w słoikach, puszkach, zupki w proszku).
4) Tłuszcze zwierzęce warto zamienić na jednonienasycone tłuszcze roślinne
5) Warzywa najlepiej gotować na parze lub na wodzie
6) Unikać smażenia i pieczenia potraw
7) Do codziennej diety wprowadzić warzywa strączkowe, które zawierają wysoką ilość białka pochodzenia roślinnego
8) Obliczać dzienne spożycie kalorii (pracujący mężczyzna powinien spożywać 2200 kcal na dzień, osoba otyła powinna ograniczyć spożycie kalorii do 1200-1400 kcal dziennie, dlatego też ważne jest spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, które powodują długie uczucie sytości, a są mało kaloryczne)
9) Ważne jest wprowadzenie aktywności fizycznej. Można zacząć od codziennego spacerowania, który stopniowo warto zamieniać w trucht lub szybszy bieg. Można również zapisać się na pływalnię i uczęszczać na basen kilka razy w tygodniu.

Jakie produkty spożywać?

W diecie wskazane są: owoce (przede wszystkim melony i jagody), wszystkie warzywa i kiełki, chude mięso (drób), czosnek, jajko kurze (przede wszystkim białko), produkty pełnoziarniste, małotłuste mleko i odtłuszczone produkty mleczne.

W diecie można spożywać umiarkowanie: oliwki, oliwę z oliwek, migdały i orzechy ziemne, syrop klonowy, awokado, miód, przyprawy, soki 100% owocowe i warzywne, kofeinę w niedużych ilościach.

Należy ograniczyć spożywanie: śmietany i masła, serów żółtych, czekolady, podrobów, czerwonego mięsa, wyrobów z białej mąki pszennej, alkoholu, pleśniowego serca, tłustych mięs, fast-foodów, kawy